Program zdrowe bioderko!

Staw biodrowy położony jest w centrum naszego szkieletu i jest stawem o bardzo dużej naturalnej ruchomości. Zbudowany jest z panewki zagłębionej w miednicy oraz głowy kości udowej, która obraca się wewnątrz stawu. Stabilizuje go torebka stawowa, więzadła oraz mięśnie, nad którymi można pracować, poprawiając mechanikę i kondycję stawu. Współczesny człowiek, zachowujący ustalone, kulturowe normy bycia, ogranicza ruchomość stawu biodrowego. Przy siedzącym trybie życia, kiedy rzadko siadamy po turecku, okrakiem czy w siadzie negatywnie stymulujemy płaszczyznę obręczy biodrowej. Powoduje to zmniejszenie ruchomości fizjologicznej i parafizjologicznej tego stawu. Dodatkowo reakcją na stres powodujemy nadmierne napięcie mięśniowe w spoczynku co skutkuje wzmożoną kompresję w tym stawie. Efektem końcowym jest ból lub nawet coxarthrosa (choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego). Staw biodrowy ogranicza swoją ruchomość wg. wzorca torebkowego:

  • rotacja wewnętrzna
  • wyprost
  • odwiedzenie
  • rotacja zewnętrzna
  • przywiedzenie
  • zgięcie

Ograniczenie ruchomości w tych płaszczyznach działa na miednicę przodopochylająco, co w konsekwencji prowadzi do zespołu hiperlordozy lędźwiowej. Utrzymanie tego stanu latami niesie za sobą przedwczesne zużycie powierzchni stawowych - czyli zmian zwyrodnieniowych. Celem terapii w warsztatach "Zdrowe bioderko" jest przywrócenie oraz zachowanie naturalnych fizjologicznych zakresów ruchu w stawach biodrowych.  Przywrócenie równowagi miednicy oraz napięcia w tym rejonie. Zasady wykonywania siadów:

  • kolejność jest dowolna, jednak zaczynamy od tych łatwiejszych
  • wykonujemy ten, który przynosi nam najwięcej kłopotów
  • pozycje ułożeniowe mają być wykonywane bez bólu
  • nie ma określonego czasu w jednej pozycji
  • siady wykonujemy symetrycznie na obie strony

Najwcześniej wykonywane przysiady to:

  1. Siad rozkroczny długi/krótki
  2. Siad kompensacyjny
  3. Śruba
  4. Siad „żaba”, dla zaawansowanych „krowa”
  5. Siad japoński
  6. Siad turecki

Program ten działa skutecznie w przypadku eutonii ciała. Jest to sposób na naukę rozpoznawania własnego napięcia mięśniowego, który uzasadniony jest od pozycji przyjmowanej w pracy, cech naszej osobowości i przede wszystkim stresu.

Fizjoterapeuta Filip Doręgowski

Zapisy na zajęcia na Recepcji: 517 90 29 29 🙂